Yoga grund kl. 18.00 – 19.45

På Yoga grund får du lära dig grundläggande tekniker inom klassisk yoga, enligt Satyananda Yoga traditionen. Du får utöva mjuka och dynamiska kroppsrörelser som stärker och balanserar kroppens leder och muskler, och vitaliserar kroppens energi. Vi gör en flödande serie mjuka övningar, solhälsningen (som lärs ut i steg). Du får bekanta dig med grundläggande andningstekniker som lugnar och balanserar kroppens energi- och hormonsystem. I varje klass ingår även en liggande djupavslappning, yoga nidra, som har en väldigt stärkande påverkan på alla plan, främst sänker kroppens anspänningsnivå och förebygger stress, och vi avslutar med en stunds stillhet/meditation (som lärs ut stegvis). Varje lektion anpassas efter deltagarna och det ges enklare alternativ till övningarna.

Nivå: För dig som är ny med yoga eller yogat tidigare och vill ta det lite lugnare. Du kan med fördel gå grundkursen flera gånger innan du går vidare till fortsättningskursen.

I varje lektion ingår:
– kroppsövningar/asanas
– andningstekniker/pranayama
– djupavslappning i Yoga nidra enligt Satyananda Yoga traditionen
– en stunds stillhet/meditation som lärs ut stegvis.

Välj om du vill Delta på plats i yogasalen eller Live online via Zoom läs  mer här. Alla som går kursen får tillgång till veckans lektion som en videoinspelning, som du kan nyttja flera gånger under en vecka (gäller ej vid drop in).

KURSER
Våren 2024
Onsdagar 27/3 – 22/5, 8 tillfällen (uppehåll 1/5).

Tid: 18.00 – 19.45

Klasslängd: 105 minuter, varav cirka 45 – 50 minuter ägnas åt asana/kroppspositioner.

Pris: 1590 kr/delta enstaka lektion 210 kr, i mån av plats (anmälan för enstaka lektion kan göras via hemsidan eller via mejl asa@skellefteayogaskola.se). Arbetslösa, studerande, sjukskrivna och pensionärer – på heltid 10 % rabatt (1431/189 kr).

Det går även bra att få faktura, eller om du önskar att dela upp betalningen och betala vid exempelvis två eller tre tillfällen. Skriv in det under meddelanden vid anmälan.

Inför ditt besök:

• Ha sköna och bekväma kläder på dig.
  • Undvik att äta en större måltid före klassen, låt det gå minst två timmar mellan måltid och yogaklass.
  • Om möjligt, kom gärna 10 – 15 minuter före lektionen börjar och ge utrymme för kropp och sinne att landa i stillhet, och fortsätt ge utrymme för tystnad en stund efter lektionen, låt det ”sjunka in”.
  • Undvik att dricka vatten under lektionen. Det stör den positiva process som yoga sätter i gång i kroppen.
  • Du bör inte utföra yoga när du har feber. Vila då i stället.
  • Vi håller en låg ljudnivå både i och utanför yogasalen och stäng gärna av mobilen.

Ovanstående är till för att Du ska få ut så mycket som möjligt av Din yogakurs.

Öppettider:
Vi låser upp 15 minuter innan klassen startar, och kom gärna en stund innan och ge utrymme för kropp och sinne att landa i stillhet.

Bilparkering finns i närheten på Tjärhovsgatan och Nordanå. OBS- ingen bilparkering på innergården då det är företag som använder dem även kvällstid och helger.

Yogatillbehör: Det finns yogamattor, filtar och kuddar i lokalen att låna. Det går även bra att ta med egen yogamatta om du hellre önskar det.

Lärare: Åsa Larsson, diplomerad Yoga- och meditationslärare enligt Satyananda Yoga Sverige.

ANMÄLAN Eller via e – post: asa@skellefteayogaskola.se, eller sms/ring 073 – 1587101.
Meddela om du önskar delta på plats i yogasalen, eller live online via Zoom.

“Any effort in the direction of yoga never goes in vain; even a little yogic practice will bear fruit… Even a little practice for a short period will give more strength, more peace, more joy and more knowledge.”

– Swami Satyananda Saraswati

Tips: För att undvika att mejl utskick från Skellefteå Yogaskola hamnar i skräpposten lägg gärna till oss i din kontaktlista. Vill du få vårt nyhetsbrev med aktuella yoga händelser registrera dig här: Nyhetsbrev

Hör gärna av dig om du har någon fundering!

Se veckans inspelade yogalektion
Varje inspelade lektion läggs upp samma kväll efter kurstillfället och ligger kvar under veckan och går att nyttja hur många gånger du vill.

Lektion 1:
Lektion 2:
Lektion 3:
Lektion 4:

Lektion 5 (with yoga nidra in english):

Lektion 6:
Lektion 7: