Yoga fortsättning – tisdagar kl. 17.45 – 19.45

På yoga fortsättning fördjupar vi övningarna från Yoga grundkurs. Den klassiska yogans övningar stärker och balanserar hela dig, både fysiskt och mentalt. Du lär dig här känna övningarnas påverkan tydligare. Vi utövar dynamiska rörelser varvat med att vara kvar lite längre i ställningarna. Du lär känna din andning och hur den hjälper dig och fördjupar närvaro/stillhet. Här utövar vi även solhälsningen, en serie övningar vi gör i ett flöde (anpassas och ges alternativ efter behov). Du får du lära dig mer om s.k. hållningar (mudra) och kroppslås (bandha), som har en avslappnande påverkan och frigör blockerad energi på olika nivåer fysiskt, mentalt och känslomässigt. Vi använder traditionella mantras vid varje lektion.

Kurserna i yoga och meditation följer ett holistiskt och integrerat sätt att lära ut yoga enligt Satyananda Yogas principer. Det innebär att varje lektion är uppdelad i fyra moment. Vi börjar alltid med asana – kroppspositioner som sedan följs av pranayama – andningstekniker. Vi tillämpar en liggande djupavslappningsteknik – yoga nidra och avslutar med en stunds stillhet/meditation. Med dessa fyra moment som hör till yoga har du tränat och berört hela dig.

“Everyone is striving for peace of mind, and happiness. This will come with yoga”.

                                                                                               -Swami Satyananda

Nivå. Mellannivå. Fördel att ha gått minst en grundkurs eller har viss erfarenhet av yoga. Det ges alltid mjuka alternativ till övningarna.

KURSER
VÅREN 2024
Tisdagar 23/1 – 12/3, 8 tillfällen. Tema: Ryggens hälsa. Övningar på mellannivå som stärker och smidiggör vi ryggen, tränar balansen och verkar vitaliserande. Genom att lösa upp spänningar i ryggen, påverkas även många organ och funktioner i kroppen, vilket ökar kroppens hälsa generellt. Andningen strömmar mer fritt och energin i kroppen ökar/balanseras. Anpassningar ges alltid vid olika besvär i till exempel rygg och nacke.

Tid: 17.45 – 19.45.

Klasslängd: 120 minuter, varav cirka 60 minuter ägnas åt asana/kroppspositioner.

Tisdagar 26/3 – 21/5 (uppehåll 30/4), 8 tillfällen. Tema: Yoga i vardagen – sadhana. Övningar som har en maximal påverkan på nervsystem och hormonsystem. Påverkar kroppens olika energipunkter/chakras. Övningar som du med fördel kan välja att utföra regelbundet i vardagen som en sadhana praktik. Viktiga och traditionella asana (kroppspositioner) och pranayama (andningsövningar) som väcker och balanserar kroppens vitala energi. 

Tid: 17.45 – 19.45.

Klasslängd: 120 minuter, varav cirka 60 minuter ägnas åt asana/kroppspositioner.

Pris: 1640 kr/delta enstaka lektion/drop in 210 kr i mån av plats. Arbetslösa, studerande, sjukskrivna och pensionärer – på heltid 10 % rabatt (1476/189 kr). Det går även bra att få faktura, skriv in det under meddelande vid anmälan.

Vill du hellre dela upp betalningen och betala vid exempelvis två eller tre tillfällen går det väldigt bra. Skriv in det under meddelanden vid anmälan.

Välj mellan att Delta i yogasalen eller live online via Zoom läs gärna mer här. Alla som går kursen får även tillgång till veckans lektion som en videoinspelning, som du kan nyttja flera gånger under en vecka.

Inför ditt besök:

  • Ha sköna och bekväma kläder på dig.
  • Undvik att äta en större måltid före klassen, låt det gå minst två timmar mellan måltid och yogaklass.
  • Om möjligt, kom gärna 10 – 15 minuter före lektionen börjar och ge utrymme för kropp och sinne att landa i stillhet, och fortsätt ge utrymme för tystnad en stund efter lektionen, låt det ”sjunka in”.
  • Undvik att dricka vatten under lektionen. Det stör den positiva process som yoga sätter i gång i kroppen.
  • Du bör inte utföra yoga när du har feber. Vila då i stället.
  • Vi försöker hålla en låg ljudnivå både i och utanför yogasalen och stäng gärna av mobilen.

Ovanstående är till för att Du ska få ut så mycket som möjligt av Din yogakurs.

Öppettider:
Vi låser upp 15 minuter innan klassen startar, och kom gärna en stund innan och ge utrymme för kropp och sinne att landa i stillhet.

Lokal: Storgatan 26, i samma hus som Lindberg Reklam AB.
Bilparkering finns i närheten på Tjärhovsgatan och Nordanå. OBS- ingen bilparkering på innergården då det är företag som använder dem även kvällstid och helger. 

Yogatillbehör: Det finns yogamattor, filtar och kuddar i lokalen att låna. Det går även bra att ta med egen yogamatta om du hellre önskar det.

Lärare: Åsa Larsson, diplomerad Yoga- och meditationslärare enligt Satyananda Yoga Sverige.

ANMÄLAN
Eller via e – post: asa@skellefteayogaskola.se, eller sms/ring 073 – 158 71 01. Meddela om du önskar delta på plats i yogasalen eller online live via Zoom.

Efter betalning och i samband med kursstarten får du ett lösenord (samma för hela kursen) för att se veckans inspelade lektion. Veckans inspelade lektion finns då upplagd att titta på via hemsidan under aktuell kurs. Utifrån att du får klassen som en inspelning har du inte missade tillfällen tillgodo.

Tips: Mejl från Skellefteå Yogaskola kan hamna i skräpposten, för att undvika det lägg gärna till oss i din kontaktlista. Vill du få vårt nyhetsbrev med aktuella yogahändelser registrera dig här: Nyhetsbrev

Covid -19 
Vi är noga med att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer.
Läs gärna mer här:  Trygghetspolicy utifrån covid – 19

Hör gärna av dig om du har några frågor!

Se veckans inspelade yogalektion 
Lektion 1:
Lektion 2:
Lektion 3:
Lektion 4:
Lektion 5:


Lektion 6:
Lektion 7:
Lektion 8:

Varje inspelade lektion läggs upp samma kväll efter kurstillfället och ligger kvar en vecka.

“Yoga is a discipline to improve the quality of life; a philosophy to attain peace. If you want to experience health, if you want to experience peace and if you want to evolve, make yoga a part of your lifestyle”.
                                                                                                      – Swami Satyananda

Varmt välkommen!
Åsa Larsson
Diplomerad yoga- och meditationslärare enligt Satyananda Yoga Sverige
Skellefteå Yogaskola